Ajankohtaiset uutiset

Miten menestyä inbound-markkinoinnissa 2017

Julkaistu: 07.02.2017

inbound-markkinointi-2017.jpg

Inbound-markkinointi koostuu niin monesta eri osa-alueesta ja siten kokonaisuus muuttuu helposti sekavaksi palapeliksi. Aloitus on aina kaikesta vaikeinta – eteenkin aloittavalle yritykselle. Mikä on oikea strategia? Mikä on kilpailijoiden strategia? Miten hankitaan liidejä?

Hyvä uutinen on se, että inbound-markkinointi ei ole monimutkaista. Alalta löytyy nykyään useita hyviä ”best practise” esimerkkejä, joista saa hyvän pohjan mistä aloittaa. Inbound-markkinointia on jo pyöritetty lukemattomissa eri yrityksissä, joten markkinointimallia on laajasti testattu eri toimialoilla.

Seuraavat kuusi ohjetta auttavat sinua kehittämään veitsen terävän markkinointistrategian vuodelle 2017.

  1. Luo ostajapersoonat

Luomalla selkeät ostajapersoonat ovat avain menestykseen. Tämä on edelleen tärkein vaihe, koska tämän pohjalta luodaan strategiat. HubSpot suosittelee, että ostajapersoonat tarkistetaan ja kehitetään neljännesvuosittain.

Todellisilla ostajapersoonilla on helpompi ymmärtää asiakkaiden todelliset tarpeet ja ongelmat. Näiden avulla luodaan sisältöä, jotka edistävät asiakkaita etenemään ostajan polussa kohti ostotapahtumaa.

  1. Keskitytään kasvattamaan ja hoivaamaan rekisteröityneitä käyttäjiä

Viimeisimpien tutkimuksien mukaan 74 % yrityksistä pitävät sähköpostimarkkinointia tehokkaimpana myyntiä edistävänä menetelmänä. Sähköpostimarkkinointi on osaa inbound-markkinointia ja tällä kanavalla on korkein ROI-arvo.

Liidien rakentaminen on elinehto menestyvälle yritykselle. Kun pyydystät laadukkaita liidejä myyntisuppiloon, muutat tehokkaimmin yrityksen kotisivuilla kävijät ostajiksi. Hoivaamalla rekisteröityneet asiakkaat sähköpostien avulla oikealla tavalla, muutat tämän koneiston rahantekokoneeksi.

Tässä joitakin menetelmiä, millä virität sähköpostilistasi huippukuntoon nyt 2017:

  • Viritä rekisteröitymis popup-ikkuna, kun asiakas on päässyt sivun alareunaan
  • Aseta yläreunaan mielenkiintoinen rekisteröitymispalkki, joka seuraa kun sivua vieritetään
  • Aseta blogi-kirjoituksen keskelle CTA-painike (komentokehoitepainike), joka johtaa houkuttelevaan tarjoukseen
  • Isännöi laadukkaita webinaareja säännöllisesti – osallistujan on pakko rekisteröityä osallistuakseen webinaariin
  • Luo rekisteröitymis- tai tarjous popup-ikkuna, kun kävijä haluaa poistua sivulta

Tärkeää on muistaa hoivata rekisteröityneet kävijät kohti ostopäätöstä. Osa sähköposteista kannattaa ryhmittää omaksi listaksi, koska silloin saadaan lähetettyä enemmän räätälöityjä viestejä tälle kohderyhmälle. Viimeisien tutkimuksien mukaan asiakkaiden jaottelu lisää myyntiä jopa 760 %.

Nyt vuonna 2017 haluat satsata tehokkaaseen sähköpostimarkkinointiin.

  1. Blogikirjoitukseen rikkaampaa sisältöä

Bloggaamisen tuomat edut ovat valtavat. Kävijät pitävät sinua alan johtavana asiantuntijana ja keskustelevat kirjoittamastasi asiasta. Kävijämäärän kasvu ja sisällössä käyttämäsi avainsanat johtavat sivuston listautumisen avainsanoilla Googlen hakutuloksissa kärkisijoille. Hyvä sisältöstrategia ja sen noudattaminen uskollisesti, johtaa hyvään maineeseen, liikennemäärän kasvuun ja kasvavaan sähköpostilistaan.

Digitaalisen aikakautena tuotetaan paljon kirjoituksia ja sinun tulee erottautua massasta mielenkiintoisella ja arvokkaalla sisällöllä. Tässä on muutamia vinkkejä miten se onnistuu nyt 2017:

  • Luo interaktiivista sisältöä – sellaista johon asiakkaat voivat osallistua. Sellaisia ovat kyselyt, tutkimukset, infografiat, laskurit, videot ja podcastit (https://fi.wikipedia.org/wiki/Podcasting)
  • Lisää visuaalisia elementtejä. Se ei pelkästään tee blogikirjoituksesta paremman näköisen, vaan johtaa myös parempaan jakamiseen sosisaalisessa mediassa.
  • Pitkät kirjoitukset ovat äärimmäisen tehokkaita hakukoneissa ja johtavat helposti kärkipaikkoihin. Sisällön tulisi sisältää 2000+ sanaa.
  • Varmista, että blogikirjoituksesi on optimoitu mobiililaitteisiin.
  1. Paranna sosiaalisen median strategiasi

Tiesitkö, että sosiaalisella medialla on melkein yhtä suuri merkitys kuin televisiolla? Harvalla yrittäjällä on siihen varaa, mutta kaikilla on varaa sosiaaliseen mediaan. Sen lisäksi se on myös parempi kanava yritysten väliseen kommunikointiin – siihen televisio pysty, vaan on vain yksisuuntainen.

Kun parannat sosiaalisen median strategiasi, saat enemmän seuraajia ja pystyt paremmin pitämään heitä siinä asemassa. Paremmalla läsnäololla sosiaalisessa mediassa lisää myyntiä myös 2017 ja on varmasti saavutettavissa.

  • Selvitä mitkä ovat sosiaalisen median tavoitteesi – tee se kirjallisesti. Jokaisella lähettämälläsi postauksella tulee olla jokin tarkoitus. Ehkä haluat jollakin lisäyksellä lisätä tykkääjiä tai liidejä.
  • Jaa arvokkaita sisältöjä, jotka antavat lisäarvoa sinun kohderyhmille. Myös jaa vaihtelevaa sisältöä, koska se lisää mielenkiintoa. Julkaise videoita, tasokkaita kuvia, animoituja GIF-kuvia, infografia.
  • Jaa laskeutumissivujen (landing page) linkkejä, jotka seuraajat pitävät mielenkiintoisena. Personoitu sisältölinkki lisää konversiota.
  • Älä unohda olla sosiaalinen. Kannusta seuraajien sisältöä tykkäämällä, jakamalla ja kommentoimalla niitä.
  1. Sosiaalisten videoitten valtava vaikutus

Sosiaalisen videon merkitys on nykyään valtava. Se välittömästi luo kiinnostuksen ja luo paljon seuraajia. Sosiaalisia videota jaetaan nykyään noin 1200 % enemmän kuin muita sisältöjä. Nykyään live videot ovat helppo toteuttaa ja niiden parissa viihdytään jopa 3 kertaa kauemmin kuin tavallisen videon parissa.

Nykyään kannattaa ehdottomasti käyttää mahdollisemman paljon videoita markkinoinnissa. Niiden vaikutus on niin valtava, että olisi suorastaan hullua olla käyttämättä niitä. Käyttäjät jakavat niitä keskenään ja tekevät markkinoinnistasi helpomman.

  1. Paranna markkinoinnin video-strategia

Videon katselun jälkeen, 64 % katsojista ovat enemmän kiinnostuneita ostamaan tuotteesi. LUE LISÄÄ TÄSTÄ LINKISTÄ!

Myös YouTube-palvelun käyttö on vieläkin kasvamassa joka vuosi 100 %, eikä mitään hidastumisen merkkejä näy. Päinvastoin! Jos et ole vielä ottanut videoitten käyttöön markkinoinnissasi, nyt olisi korkea aika. Tässä joitakin vinkkejä millä tavalla kannattaa luoda video-strategiasi:

  • Luo tuotevideo, jossa näytetään tuotteesi hyödyt, ominaisuudet, miten se toimii ja mistä se voidaan hankkia
  • Jaa videon avulla tuotteesi kehityshistorian, jotta asiakkaat ymmärtävät syvällisemmin tuotteesi
  • Käytä YouTube mainoksia, jotta saat näytettyäsi tuotteesi enemmän ja saadaksesi enemmän liidejä
  • Näytä YouTube-videosi suosituissa blogikirjoituksissa

Kun käytät näitä inbound-markkinoinnin taktiikoita, pääset helposti tavoitteesi nyt vuonna 2017. Suunnittele jokainen osa-alue huolella, jotta pääset liiketoimintasi tavoitteisiin. Hyvällä kärsivyydellä yrityksesi tulee menestymään tänä vuonna.

myyvat-kotisivut-kokeile-meita

 

inbound-markkinointi

Soita meille!

puhelin04567 25250