Ajankohtaiset uutiset

Inbound-markkinoinnin ja perinteisen hakusanamainonnan kustannukset – 5 vuoden vertailu

Julkaistu: 16.07.2016

saastopossu-inbound.jpg

Paljon on tapahtunut viimeisen 7 vuoden aikana. Google on muuttanut merkittävästi haku-algoritmejaan, ostovallankumous  on tapahtunut ja uusi markkinointimalli, inbound, on otettu käyttöön.

Tässä artikkelissa vertaan Adwords –hakusanamainonnan ja inbound-markkinoinnin kustannuksia 5 vuoden ajalta. Pidemmällä aikavälillä kustannuserot korostuvat, koska inbound-markkinoinnin vaikutukset näkyvät vasta usean kuukauden jälkeen. Adwords-mainoksen teho näkyy välittömästi ja tästä syystä suosittelemme Adwordsin käyttöä markkinoinnin alkuvaiheessa.

Adwords-kampanja

Adwords-mainoksella on kaksi erillistä kustannusta: mainoksen työstö ja klikkauksen hinta. Alussa joudutaan suunnittelemaan kampanja ja sen jälkeen optimoimaan se. Optimoinnin jälkeen kampanja pyörii melko itsenäisesti, mutta kausivaihtelut ja kilpailijoiden toimenpiteet täytyy huomioida koko kampanjan ajan.

Inbound-markkinointi

Inbound-markkinointi alkaa hitaasti, mutta sen vaikutukset ovat pysyviä. Tässä markkinointimallissa houkutellaan asiakkaita kotisivuille siten, että jokaisesta vierailusta ei joudu maksamaan erikseen. kuten Adwords-mainoksessa joutuu. Kun työstää riittävän paljon aitoja blogi-kirjoituksia ja kasvattaa laadukkaiden ulkopuolisten linkkien määrää, kotisivut nousevat Googlen hakutuloksissa kärkeen. Tulokset näkyvät useimmiten vasta 4 – 6 kuukauden kuluttua,  jonka aikana kannattaa käyttää hakusanamainontaa. Sitten kun inbound-markkinoinnin tulokset alkavat näkymään, hakusanamainontaa kannattaa vähentää tai poistaa kokonaan.

Vertailu – Inbound ja Adwords 5-vuoden ajalla

Suomi ei ole Adwords-mainonnan kalleimpia. Google Adwordsissa maksat vain mainoksesi klikkauksista. Tavallinen kuukausibudjetti on noin 500 – 1000 euroa. Budjetti on hyvin tapauskohtaista ja kallein meillä ollut asiakas maksoi noin 17000 euroa per kuukausi.

Keskimääräinen hinta inbound-markkinoinnissa on noin 1500 euroa kuukaudessa ja hinta määräytyy tapauskohtaisesti ja asiakkaan aktiivinen rooli vähentää merkittävästi kustannuksia. Inboundin keskimääräinen elinkaari on noin yksi vuosi. Sen jälkeen asiakas pystyy yleensä itse ottamaan inbound-markkinoinnin haltuun maksaen jatkossa vain ohjelmista.

  Vuosi 1 Vuosi 2  Vuosi 3 Vuosi 4 Vuosi 5 YHTEENSÄ
INBOUND 20000 200 200 200 200 20800 €
ADWORDS 12000 12000 12000 12000 12000 60000 €

inbound_adwords_kaavio.png

Laskelmasta näemme, että kustannukset tasaantuvat kahden vuoden jälkeen. Siitä eteenpäin Adwords tulee kustantamaan tämän laskelman mukaan noin 12000 euroa enemmän jokaiselta seuraavalta vuodelta. Tästä syystä Adwords on hyvä vaihtoehto vain tilapäisessä käytössä markkinoinnin alussa. Pitkäaikainen käyttö tulee liian kalliiksi.

myyvat-kotisivut-kokeile-meita

inbound-markkinointi

Soita meille!

puhelin04567 25250